وزارت أمور اروپایی و أمور خارجه و وزارت فرهنگ فرانسه ۱۳ ژانویه مشترکا اقدام به اعلام سیاست های جدید راهبردی "انستیتو فرانسه" که ابزار فرهنگی این کشور در خارج محسوب می شود، نمودند.

            وزارت أمور اروپایی و أمور خارجه و وزارت فرهنگ فرانسه ۱۳ ژانویه مشترکا اقدام به اعلام سیاست های جدید راهبردی "انستیتو فرانسه" که ابزار فرهنگی این کشور در خارج محسوب می شود، نمودند. یکی از ماموریت ها و وظائف محوله این مرکز اتخاذ برنامه هایی به منظور اعتلا و جلای فرهنگی فرانسه در خارج می باشد.

            "ژان ایو لودریان" و "فرانک ریستر"، وزرای أمور خارجه و فرهنگ فرانسه در چهارمین نشست کمیته راهبردی انستیتو فرانسه شرکت کردند. اعضای این کمیته ترکیبی از نمایندگان پارلمان فرانسه، نمایندگان محلی، نمایندگی از موسسات و سازمان های تخصصی همچنین شخصیت های بارز فرهنگی می باشند که در این نشست رئوس کلی سیاست های راهبردی انستیتو فرانسه برای دو سال دیگر (از ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۲) را تبیین کردند.

            در این نشست ماموریت اصلی انستیتو فرانسه یعنی انجام فعالیت های فرهنگی در خارج، همچنین در خدمت دیپلماسی نفوذ، تاثیرگذار بودن و حمایت از شبکه های فرهنگی به ویژه با همکاری "موسسه آلیانس فرانسه" مورد تایید قرار گرفت.

            برخی از این ماموریت های کمک به اعتلای فرهنگ با همراهی صنایع خلاق فرهنگی و فرانسه زبان، ترویج زبان فرانسه، تقویت برنامه ها و ابزارهای مورد نیاز برای دیالوگ بین فرهنگ ها و جوامع مدنی، تقویت همکاری ها بین اپراتورهایی که به اقدامات فرهنگی در خارج مبادرت می ورزند و ...

            در این نشست ژان ایو لودریان، وزیر أمور خارجه فرانسه اظهار داشت: تبیین رئوس ماموریت های انستیتو فرانسه موضوع بسیار راهبردی است. هدف تعیین شیوه هایی است که ما مایلیم از آن طریق فرهنگ، زبان فرانسه، مدل فرهنگی ما که هم حول محور زبان فرانسه و تفکر اروپایی است، در خارج مورد توجه قرار گیرد. از همین رو در جدال و کارزار نوین در حوزه نفوذ فرهنگی باید انتخاب های درستی برای دفاع از منافع و ارزش هایمان صورت گیرد تا بتوانیم این میل و علاقه به فرانسه را روز به روز بیش تر می شود، باز هم تقویت کرد و در رقابت با دیگران به مزیت تبدیل کرد.

            فرانک ریستر، وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه نیز اظهار داشت: انستیتو فرانسه ابزاری ایده آل برای معرفی و اعتلای فرهنگی فرانسه در خارج به شمار می رود. ماهیت چند گانه آن، سرعت عمل و نقش تکمیلی آن برای سایر دستگاه ها و اپراتورهای فعال فرهنگی به ما امکان می دهد تا به منظور انتقال فرهنگ فرانسه، ارتباطات مستحکمی با سایر فرهنگ ها برقرار سازیم. 

            یادآوری می شود انستیتو فرانسه یک موسسه دولتی با ماهیت تجاری فرهنگی است که به موجب قانون مورخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۰ در راستای کمک به سیاست های خارجی دولت فرانسه به ویژه در حوزه فرهنگی و تقویت نفوذ فرانسه و جلب توجهات به این کشور، راه اندازی شد و تحت نظارت دو وزارت امور خارجه و فرهنگ این کشور می باشد. هم اکنون ۹۸ شعبه این انستیتو در کنار ۸۰۰ شعبه آلیانس فرانسه در راستای این سیاست فعالیت می کنند.

کد خبر 774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =